Bohužiaľ štandardná vlastnosť projekčných plátien. Každé plátno je vďaka svojej štruktúre čiastočne elastický materiál a časom môže dôjsť k jeho deformácii. Ide o prirodzenú zlú vlastnosť plátien. Niektoré drahšie typy sú vybavené bočnými napínacími lankami, ktoré odstraňujú bočné krútenie plátna. Najnáchylnejšie na deformácie sú tenké textilné plátna alebo PVC plátna s textilným jadrom. Kvalitnejšie plátna majú vnútornú vrstvu zo sklotextílie a tie najdrahšie dosahujú hrúbku viac ako 0.6mm. Ďalším dôvodom deformácie je nevhodné používanie rolovacích roletových plátien (manuálnych aj motorových) - plátno má byť zrolované len počas projekcie. Pokiaľ plátno nepoužívate malo by byť zvinuté (je to dokonca uvedené v návode na používanie u niektorých typov). Pozor - montáž tubusu by mala byť vodorovná...
Nie vždy. Kontrast premietaného obrazu je daný pomerom čiernej a bielej farby v obraze. Čím je vyšší, tým lepšie, obraz je jasnejší, výraznejší, farebnejší.. Keďže čiernu farbu nie je možné premietať - je to projektorom nenasvietená plocha - jej úroveň závisí od okolitého svetla (s tým súvisí podanie každej tmavej farby). Svetelný výkon projektora by mal byť prispôsobený podmienkam projekcie. Pri úplnom zatemnení, napríklad v domácom kine, pri príliš vysokom svetelnom výkone sa veľká časť svetla odrazí od projekčného plátna na steny a strop miestnosti. Pokiaľ sú steny biele, svetlo sa odrazí späť na plátno a tým sa zníži úroveň čiernej a teda aj hodnota kontrastu premietaného obrazu. Obraz takmer nepozerateľný a nasvietenie stien je tak intenzívne akoby miestnosť nebola vôbec zatemnená. Riešením je zníženie svetelného výkonu a natretie stien tmavou farbou (čiernou), alebo použitie čiernych závesov po stranách miestnosti. V prípade projekcie v konferenčných a prednáškových miestnostiach kde sú okná alebo umelé osvetlenie, je nevyhnutné zvoliť väčší výkon. Množstvo svetla, ktoré dopadá na projekčnú plochu z okien alebo od žiaroviek, ovplyvňuje hodnotu kontrastu premietaného obrazu.
Hodnotu kontrastu určuje pomer bielej a čiernej plochy na projekčnej ploche. Výrobcami udávaný kontrast je meraný pri ideálnych podmienkach, bez dopadu akéhokoľvek zbytkového svatla na projekčnú plochu. Úroveň čiernej závisí na okolitom svetle, teda čierna bude čiernou len v úplnej tme. Pokiaľ premietate za umelého osvetlenia alebo za denného svetla, čo je bežné pri projekcii, úroveň čiernej bude závislá od takéhoto na plátno dopadajúceho svetla. Kontrastný pomer sa tým výrazne zmení k horšiemu. Zmena pri bežnom dennom svetle predstavuje i viac ako stonásobok udávanej hodnoty kontrastu. Použitie plátien typu ALR zvyšuje kontrast premietaného obrazu pri dennom svetle a tiež nové technológie projektorov pre obraz ako HDR, dynamická clona a podobne.
Len danú výrobcom. Veľkosť premietaného obrazu závisí od konštrukcie optickej časti projektora. Každý výrobca udáva maximálnu možnú veľkosť obrazu. Projektory s výmennou optikou sú na tom podobne, iný objektív obyčajne rieši vzdialenosť projektora od premietaného obrazu pri zachovaní rovnakej veľkosti obrazu. Tj. ak má projektor limit pre šírku obrazu 8m, výmenná optika umožní projekciu z menšej alebo väčšej vzdialenosti pri zachovaní jeho šírky, ale nie zväčšenie veľkosti obrazu nad 8 metrový limit udávaný výrobcom. Z tohoto dôvodu sa pre veľkoplošné projekcie používa kombinácia viacerých projektorov s využitím Edge Blending procesorov pre vzájomné prekrytie premietaných obrazov. Tieto procesory zabezpečia pri prekrytí hrán premietaného obrazu vytvorenie plynulého neviditeľného spoja.
Biele bodky v obraze zvyčajne spôsobuje vadný DLP čip, ktorého výrobcom je Texas Instruments. Pokiaľ počet bielych bodiek pribúda je takmer isté, že na vine je hlavná zobrazovacia súčiastka - DLP čip. DLP čip je tvorený sústavov malých zrkadielok v počte, ktorý sa rovná rozlíšeniu projektora. Tj. pre XGA 1024x768 = 786432 zrkadielok. Pokiaľ je projektor v záruke neváhajte s jeho odoslaním do servisu, pozáručná oprava môže presiahnuť cenu nového projektora.
Ukazovateľ počtu hodín dostupný pre nulovanie užívateľom v menu projektora je určený práve pre jeho nastavenie po výmene lampy. Niektoré projektory zobrazujú i skutočný stav počtu hodín, niektoré majú tento ukazovateľ prístupný len v servisnom móde. Ale majú ho všetky. Doporučujem výmenu lampy, nulovanie počítadla nepomôže a v prípade prasknutia prestarnutej lampy vám servis neuzná reklamáciu, keďže si vie overiť skutočný stav nasvietených hodín. Najhorší stav je keď praskne lampa počas chodu projektora, kovové časti a zvyšky vlákien môžu narobiť ďalšiu škodu.
Projektory vybavené žiarovkami potrebujú trvalé chladenie zabudovanými ventilátormi. Okolitý vzduch a tým aj dym z fajčenia je vťahovaný do projektora a dochádza k výraznému zanášaniu mechanických a optických častí projektora. Vonkajšiu šošovku očistíte jednoducho, ale problémové sú hlavne LCD projektory, u ktorých dochádza k zaneseniu žiarovkou presvecovaných LCD panelov. Časom dôjde k výraznému zníženiu jasu a kontrastu. Vyčistenie LCD panelov je náročné a vyžaduje špeciálne servisné náradie pre ich opätovné presné nastavenie. Z tohoto dôvodu je pre fajčiarske prostredie výhodnejšie použiť DLP projektory, ktoré sú menej náchylné na znečistenie a ich čistenie je jednoduchšie.
Väčšina výrobcov projekčnej techniky udáva ako podmienku pre dodržanie záruk použitie originálnych lámp. Analógia je podobná ako pri používaní neoriginálnych tonerov, sú lacnejšie, niekedy viditeľne horšie ako originál, ale každý je s tým zmierený keďže vie čo kúpil. Niektoré profesionálne projektory (eiki) detekujú použitie neoriginálnej lampy (po výmene vás upozornia či naďalej chcete používať takúto lampu) a túto informáciu ukladajú do pamäte projektora pre servis. Riziko spojené s používaním neoriginálnych lámp je na užívateľovi projektora. Pri drahých výkonných inštalačných projektoroch nedoporučujem a určite nie v záručnej dobe...
Nemusí byť lepší, dokonca môže byť aj horší. Rozdiel v kvalite pri rovnakej konštrukcii by mal byť minimálny. Môže byť iba ohybnejší, plochý, trvácnejší alebo farebnejší. Zásadným rozdielom je napríklad počet žíl v rámci jedného drôtu udávaný ako AWG. A aj od toho potom závisí prenosová rýchlosť - špecifikácia Standard HDMI je 17MHz a High Speed HDMI je až 340 MHz. Signál prenášaný cez HDMI kábel je digitálny a používa TMDS technológiu prenosu. Pri tomto prenose dochádza ku kontrole či sa naozaj "cestou" niečo zo signálu nestratilo. Zjednodušene dochádza k porovnaniu originálneho signálu s kópiou prenášanou po tom istom kábli, ale po iných drôtoch. Signál na konci kábla nemôže byť iný ako na začiatku. Iným problémom sú vadné, zlomené káble, podpora HDCP a podobne. O rekonštrukciu signálu sa bude pokúšať dekóder zariadenia na prijímacej časti nie kábel. Podobne je to zo zvukom kde dochádza k oprave chýb - ale nie vďaka použitému káblu, ako tvrdia výrobcovia High-End káblových riešení, ale vďaka použitej technológii. Limit HDMI káblov je 15m, pre väčšie dĺžky je potrebné vyskúšať prenos signálu alebo použiť extendery pre prenos HDMI signálu na veľke vzdialenosti (nad 20m určite), napríklad od spoločnosti Kramer, alebo TV One. Problém je, že do konštrukcie HDMI kábla nevidíte a overiť kvalitu je možné jedine jeho zapojením alebo meraním. Väčšina na trhu dostupných káblov nad 15m nezodpovedá certifikovným ATC testom pre HDMI kábel. Výrazný pokles kvality prenosu vzhľadom na dĺžku je pri 1080p kde je požadovaný násobne väčší bitrate ako pri prenose pre 480p HDMI signál.